Cea mai mare comunitate home & deco din Romania - case, constructii, design, amenajari exterioare, interioare.

Protectia la zgomot – masurari acustice si solutii de atenuare


trafic intens - locuinte la mai putin de 10 m de la strada



Articol trimis pe adresa redactiei de catre Dr. ing. Tiberiu CATALINA
Problemele cu propagarea zgomotului din exterior catre spatiile locuite sunt tot mai dese, acest lucru datorandu-se traficului tot mai intens din orase sau a multiplelor lucrari efectuate in timpul zilei (ex. constructii de cladiri, reparatii diverse, etc.). Aceste probleme devin foarte grave in special pentru cei care locuiesc in apropierea arterelor principale sau in zona intersectiilor. Sunt numeroase situatiile in care zgomotul are efecte negative: stres si oboseala, randament profesional scazut, hipertensiune arteriala sau instabilitate psihica (nervozitate, anxietate, etc.). La nivel mondial traficul rutier este a doua forma de poluare dupa poluarea atmosferica. Este evident ca aceasta problema trebuie tratata cat mai serios posibil si este necesara informarea publicului privind masurile de protectie.


Zgomotul depinde de calitatea sunetului dar si de atitudinea ascultatorului. Acesta este produs de o miscare vibratorie, iar transmisia sa este datorata propagarii acestei miscari intre sursa si receptor. Undele acustice sunt caracterizate de o energie care se afla la un anumit nivel pe diferite frecvente. Frecventele cele mai utilizate in cazul cladirilor se afla in plaja 63 Hz si 8000 Hz.

trafic intens - locuinte la mai putin de 10 m de la strada

Zgomotul traficului este produs de rularea masinii, de cauciucuri, de carosabil, de sistemul de evacuare si de eventualele accelerari (motor turat si evident mai zgomotos). Mai multe studii au aratat ca masinile care functioneaza cu benzina sunt mai silentioase decat cele diesel. Valorile limita ale nivelului de zgomot in mediu urban sunt date de STAS 10009/1988, iar in functie de categoria tehnica a strazilor s-a realizat un tabel care prezinta limitele admisibile ale nivelului de zgomot in decibeli (A) pentru acestea.

limite admisibile ale nivelului de zgomot in decibeli

Este recomandat sa se faca masurari acustice inainte de constructia cladirilor noi pentru ca, de cele mai multe ori, nivelurile de zgomot maxime admisibile impuse in STAS nu sunt respectate si in realitate in zona respectiva sa avem valori mult mai mari. In cazul cladirilor deja existente si la care se doreste analiza unor solutii de protectie la zgomot se fac masurari in mai multe zone cu ajutorul sonometrelor care permit inregistrarea pe o plaja larga de frecvente. Masurarile acustice se realizeaza la o distanta de 2 m de fatada cladirii. Categoriilor tehnice ale strazilor le corespund si niste valori maxime de zgomot pe fiecare frecventa, numite curbe de zgomot. De exemplu, pentru o artera principala, teoretic, am avea valori cuprinse intre Curba de zgomot CZ 70 si CZ 80. Frecventa de 1000 Hz este cea mai sensibila pentru organul auditiv al oamenilor. In cazul acesta, pentru o astfel de artera/bulevard principal, avem intre 70 decibeli si 80 decibeli la frecventa de 1000 Hz.


curba de zgomot

Pentru un confort acustic cat mai bun in interiorul locuintelor nu ar trebui sa se depaseasca Curba de Zgomot 30, adica 30 decibeli la 1000 Hz si chiar si 25 decibeli, daca e vorba de o gradinita. Ferestrele reprezinta elementul cheie al unei fatade, deoarece pot influenta propagarea acustica a zgomotului, transferul termic si nivelul de lumina naturala care patrunde in incaperi. Efectele negative ale unei tamplarii de proasta calitate sunt numeroase: pierderi de caldura in timpul iernii si implicit consum energetic mare, infiltratii de aer care pot fi identificate doar cu ajutorul termografiei – detalii pe www.certificatenergeticbucuresti.com, probleme de propagare acustica sau de iluminat. Prin urmare, aceste elemente sunt primele care trebuie analizate din toate punctele de vedere.

Masuri de atenuare si de protectie la zgomot

Cele mai eficiente solutii de reducere a zgomotului produs de trafic o reprezinta reducerea densitatii traficului sau a procentajului de autovehicule grele, limitarea vitezei, schimbarea suprafetelor de rulare si instalarea de panouri fonoabsorbante.

Daca nu se pot lua aceste masuri atunci ocupantii cladirilor trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:

a) De a verifica ca nu exista infiltratii de aer, daca este necesar trebuie schimbate garniturile de cauciuc ale ferestrelor sau usilor exterioare. Cele mai mici fisuri sau crapaturi pe unde ar putea trece aerul reprezinta punti fonice si influenteaza negativ confortul acustic.

b) De a schimba tamplaria cu una eficienta din punct de vedere acustic, astfel recomandam utilizarea urmatorului tabel cand se alege o structura de fereastra:

tabel alegere structura ferestre

c) Alte masuri posibile sunt instalarea de obloane exterioare etanse. Anumite obloane au si un strat de izolatie termica in interior si astfel au si rolul de mari rezistenta termica fiiind eficiente pentru reducerea consumului de energie la incalzire.

d) Utilizarea de draperii groase care permit o mai buna absorbtie a undelor acustice care patrund in spatiul locuit.

Pentru a putea alege solutia optima (din punct de vedere financiar si acustic) sunt necesare masurari la fata locului pentru cladirile existente sau simulari numerice pentru cladirile noi care sunt la nivel de proiect. Pentru alte detalii, consultanta, masurari acustice sau analiza prin studii numerice ne puteti contacta prin email.

Dr. ing. Tiberiu CATALINA
tiberiu.catalina@gmail.com


Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Email this to someone


Forum CasaDex - Discutam despre constructii, case, amenajari, design interior, exterior

Autor |

Parerea ta conteaza. Scrie un comentariu

(regulament comentarii)

Linkurile externe sunt acceptate doar in comentariile utile comunitatii casadex.ro

Regulament privind comentariile.

Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor - Detalii